Téri Gáspár
Téri Gáspár 2001-ben kezdett dolgozni fizikai színházi társulatnál, Deák Varga Ritával, azóta közel 60 előadásban vett részt előadóként, alkotóként. Hosszabb időt töltött el az Artus társulatnál Goda Gáborral, majd Boros Martin által alapított Stereo Akt tagja volt. Dolgozott Oleg Zsukovszkijal, hosszú éveken át Gergye Krisztián társulatával, Hód Adriennel, Mészáros Mátéval, Duda Évával, Hudi Lászlóval, Árvai Györggyel, Kárpáti Péterrel, Bodó Viktorral, Vági Bencével a Recirquel társulat vendége ként, most az Örkény színházban szintén vendégként.
Bardóczy Ilkával közösen saját társulatot alapítottak Grotesque Gymnastics néven 2013-ban, mely valahol a kortárs cirkusz és fizikai színház műfaji határán definiálható előadásokat hoz létre. 2018 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, prózai és zenés színész osztályokban. Oktatott a Gangaray Artistic Programban és a Sub.Lab.Pro-nál is.
Interjú Gáspárral
Milyen emlékeid vannak a drámával kapcsolatban? Ezelőtt alkotói munkád során találkoztál-e már, foglalkoztál-e már a szöveggel?
Eddig sosem jutott eszembe dolgozni vele. Talán mert egyetlen és utolsó élményem a középiskolai irodalomórán végrehajtott műelemzés volt. Na jó ez nem teljesen igaz, gyerekkoromban láttam jónéhány színpadi feldolgozást. De őszinte leszek, sosem soroltam a kedvenc művek közé. Most pont ez késztetett, hogy hozzányúljak. Kíváncsi voltam megváltozott-e a megítélésem.
Nem sokat. Talán elnézőbb vagyok, de most sem szeretem. Viszont úgy éreztem a szembenállásom lesz, ami inspirálni fog. Így is lett. Az oppozíció engem nagyon sarkall. Ez egy kicsit talán Luciferes.
Ha másik színt választottál/választhattál volna, melyik lett volna az és miért?
Készítettem egy tervet az első színre is. A két hatalmas szubsztancia méltatlan perlekedése. Talán ez a legérvényesebb tétel: – a nagy narratívák saját hiúságuk áldozataivá válnak. Ez rettenetesen komikus. És törvényszerű. Minél hatalmasabbá válik valami vagy valaki annál hatalmasabbá válik a hiúság és az ego trip. Egy burleszk jelenete szerettem volna belőle, ahol Isten és Lucifer kerékpárt szerelnek, elég nehezen haladnak, mert folyton nézeteltérésük támad. Végén sikerül és megforgatják a kereket, de csak felkavarják vele a port és kipörgetik a salakot.
Honnan merítettél ihletet a színed megalkotásához?
Saját élmény. Ülök az iskolapadban. Ez az időszak – talán – az ember fejlődésének az a szakasza mikor először találja magát a paradicsomon kívül. Gyámolítottalanul önrendelkezni kezd és a jövőt akarja látni. És van egy nagy kedvencem, ami a formai inspirációt adta. Philippe Decouflé – C’était bien videó munkája. Ezekből indultam el a harmadik szín feldolgozásában. A tizenötödik szín, a visszatérés a delíriumból a valóságba. Helyszín az iskolapad. Madách és felesége az átaludt irodalom óra végén föleszmélnek. A felesége akadékoskodik.
*********
Honlap: https://grogym.wixsite.com/grotesquegymnastics
Facebook: https://www.facebook.com/GROTESQUE.GYMNASTICS
Instagram: https://www.instagram.com/teri.gaspar/
Alkotói videó: Az életed mely részén érzed magad Ádámnak és miért? És Évának?